Wpływ mediów na dzieci


Dzieci to eksperci od technologicznych wynalazków. Bardzo szybko uczą się obsługi pilota od telewizora, klawiatury komputera, smartfona czy tabletu. Chcą robić to co rodzice, dlatego fascynuje je nowoczesny sprzęt. Chronienie dziecka przed nowoczesnymi technologiami nie ma sensu, ponieważ są wszechobecne. Co zatem zrobić, aby nowoczesne urządzenia nie szkodziły dziecku? Warto już od początku uczyć dziecko jak mądrze z nich korzystać.

Potrzebne są zasady:

  • Jasno wyznaczone reguły kiedy i ile czasu dziecko może z mediów korzystać (co może oglądać, w co grać) – trzylatek powinien spędzić przed ekranem maksymalnie pół godziny dziennie, a starszy przedszkolak godzinę – warto ten czas podzielić na części.
  • Programy TV i aplikacje komputerowe dostosowane do wieku, zainteresowań i możliwości dziecka.
  • Oglądanie programów telewizyjnych i granie w gry elektroniczne razem z dzieckiem, aby zorientować się czego dotyczą i mieć pewność, że wszystko zostało przez dziecko właściwie zrozumiane (warto tłumaczyć dziecku, że reklama nie zawsze mówi całą prawdę).
  • Kontrolowanie odwiedzanych przez dziecko stron WWW – programy filtrujące mogą być bardzo pomocne gdy rodzic nie może towarzyszyć dziecku w internetowych wycieczkach (blokują nieodpowiednie strony, a także mogą ograniczać czas spędzany przez dziecko w internecie).

Odpowiednio stosowane media mogą wspomagać proces wychowania dziecka, wzbogacać wiedzę z różnych dziedzin życia, pomagać w poznawaniu i prawidłowym rozumieniu współczesnego świata, przekazywać pozytywne wzorce zachowań, uczyć pełnienia określonych ról społecznych, a także rozwijać zdolności i zainteresowania.

Natomiast nieodpowiednie korzystanie z mediów może prowadzić do tego, że dziecko:

– uczy się biernego stylu odpoczywania, nie zaspokaja swojej potrzeby ruchu,

– rozleniwia się intelektualnie – gdy spędza przed ekranem telewizora lub komputera dużo czasu staje się odtwórcze, gorzej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów, ma mało pomysłów na własne zabawy,

– jest zmęczone nadmiarem bodźców, czego objawami mogą być trudności w zasypianiu, rozdrażnienie, a także niechęć do zabaw z innymi.

Ponadto programy telewizyjne, gry komputerowe i strony internetowe zawierające sceny przemocy wywołują u dziecka niepożądane stany i przeżycia emocjonalne, które znajdują swoje odzwierciedlenie w takich reakcjach jak m.in. lęki nocne, moczenie się dziecka. Agresywne sceny występują nie tylko w filmach sensacyjnych, czy horrorach, ale także w filmach przygodowych, reklamach telewizyjnych oraz kreskówkach. Powtarzające się wielokrotne kontakty z aktami przemocy obniżają wrażliwość dzieci na tego typu sytuacje w realnym świecie. Zaczynają one akceptować agresywne zachowania u innych osób i naśladować je.

Bardzo ważne jest przygotowanie dziecka na zagrożenia jakie może napotkać w świecie mediów. Musi wiedzieć, że gdy coś go przestraszy, zaniepokoi lub o czymś pomyśli, że to nie jest dla niego odpowiednie powinien powiedzieć o tym rodzicom.

Media elektroniczne wywierają wpływ na to jak dziecko się zachowuje, co mówi, w jaki sposób się bawi. Tak jak każdy wynalazek mogą mieć swoje dobre i złe strony. Aby przynosiły dziecku korzyści jego kontakt z mediami musi być przez dorosłych kontrolowany.

  • mgr Marta Rejniak