Dziecięca twórczość (kredki, farby, plastelina)


Rysowanie, malowanie, wycinanie i lepienie daje dziecku radość tworzenia. Poprzez działania artystyczne dziecko wyraża swoje emocje, rozwija twórcze myślenie, trenuje pamięć i koncentrację. To ważny trening dla małych rączek przed późniejszą nauką pisania.

Jak wspierać dziecięcą twórczość?

  • zapewnijcie dziecku dużo papieru, zapas kredek oraz przestrzeń do malowania i rysowania,
  • koniecznie zróbcie wystawę prac – dziecko poczuje się dumne i docenione i będzie chciało tworzyć dalej, warto założyć również specjalną teczkę na prace, każdą należy podpisać datą i tytułem nadanym przez autora, po latach to będzie piękna pamiątka,
  • wykazujcie zainteresowanie dziełem dziecka, okażcie radość z każdego rysunku,
  • poproście dziecko by opowiedziało o swoim obrazku,
  • dajcie się dziecku pobrudzić, załóżcie mu ubrania, które może pobrudzić lub specjalny ochronny fartuszek,
  • wybierajcie produkty przeznaczone dla dzieci poniżej trzeciego roku życia, takie kredki mają odpowiednią wielkość i wagę, są miękkie, spieralne i zmywalne, nie zawierają też szkodliwych substancji, podobnie jak klej i farby, dlatego nic dziecku nie grozi, gdy dostaną się do buzi,
  • pokażcie dziecku różne techniki plastyczne, prace można tworzyć na różne sposoby: używać farb do malowania palcami, stemplować gąbką maczaną w farbie, malować po kartonie lub płótnie malarskim, wyklejać fragmenty wydzierane z kolorowego papieru, rysować pastelami, lepić z plasteliny, gliny i masy solnej itp.,
  • twórzcie razem z dzieckiem wyjątkowe prace plastyczne używając: papierów o różnych kolorach i fakturach, kartonów, gazet, pocztówek, kopert, tekturowych rolek po papierze toaletowym, materiałowych wstążek, folii aluminiowej, sznurków, plastikowych pojemników po jogurtach itp., róbcie pieczątki z ziemniaków, twórzcie kolaże,
  • gdy dziecko nie chodzi jeszcze do przedszkola zabierzcie je na zajęcia plastyczne dla dzieci, dzięki którym maluch rozwinie wyobraźnię, zdolności manualne, pozna nowe środki ekspresji i techniki plastyczne, a także nauczy się pracy w grupie.

Warto zapisać dziecko na zajęcia plastyczne, które rozwijają zdolności manualne i koordynację wzrokowo-ruchową, pobudzają wyobraźnię i uczą wrażliwości na piękno. Na warsztatach plastycznych mali artyści poznają nowe materiały, faktury, zapachy. Prowadzący proponują dzieciom oprócz tradycyjnych kredek, farb, plasteliny także nietypowe materiały plastyczne jak np. ryż, kasza, mąka czy wata. Rysowanie palcami w rozsypanej kaszy, malowanie stopami, robienie naszyjnika z makaronu to tylko niektóre zajęcia, które są zwykle przeplatane zabawami ruchowymi.

Jak zachęcić dziecko do rysowania?

Jeżeli dziecko nie lubi rysować prawdopodobnie ma mało sprawne rączki i powinno je ćwiczyć na różne sposoby m. in. poprzez:

  • samodzielne ubieranie się, zakładanie skarpetek, zapinanie guzików,
  • zabawę na placu zabaw, wspinanie się na drabinki, jeżdżenie na rowerze, kopanie piłki – ponieważ rozwój manualny jest ściśle związany z rozwojem fizycznym, dziecko musi najpierw panować nad całym ciałem, aby mogło panować nad własnymi dłońmi,
  • gotowanie np. krojenie ogórka, lepienie klusek.
  • Dziecko doskonali precyzję rąk także poprzez kalkowanie, rysowanie po śladzie, wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
  • rysujcie kredą po chodniku, węglem rysunkowym po kartce, patykiem po ubitym piasku, klejem w sztyfcie po kartce – potem można posypać brokatem i obrazek gotowy,
  • malujcie po kolorowych kartkach, kartonowych pudłach, ścianie (wydzielony fragment ściany pomaluj farbą tablicową lub przyklej specjalną tablicową naklejkę), płótnie, przez kalkę,
  • malujcie palcami, rysujcie palcem po zaparowanym lustrze, talerzu posypanym kaszą,
  • rysujcie wspólnie – rodzic głowę kota, dziecko tułów, rodzic jedno oko, dziecko drugie,
  • na dużym arkuszu papieru narysuj ulice, domy, zachęć dziecko do dorysowania drzew, mostów itp.,
  • wyeksponuj rysunki dziecka, aby można je było podziwiać.

Jak rysuje dziecko?

12 miesiąc: dziecko w tym wieku potrafi już utrzymać w dłoni dużą, grubą, lekką kredkę, tworzy pierwsze bazgroły,

18 miesiąc: dziecko coraz sprawniej posługuje się kredką i wodzi nią po kartce, tworzy ślady nieprzedstawiające jeszcze niczego konkretnego,

24 miesiąc: dwulatkowi sprawia radość bazgranie kredkami w różnych kolorach, dziecko które już mówi powie co narysowało,

36 miesiąc: bazgroły trzylatka stają się coraz mniej chaotyczne, jego rysunek jest jednokolorowy i prosty, pojawiają się pierwsze koła przypominające jajka oraz charakterystyczne „głowonogi”, trudno jeszcze odgadnąć co przedstawia rysunek, dziecko w tym wieku rozróżnia także podstawowe kolory,

czterolatek: rysowana przez czteroletnie dziecko postać jest już podobna kształtem do człowieka, pojawia się więcej kolorów,

pięciolatek: nie ma już wątpliwości co przedstawia rysunek pięciolatka, pojawia się coraz więcej detali – ludzie mają nosy, samochody światła, dziecko rysuje formy zbliżone do trójkątów i kwadratów,

sześciolatek: rysunek sześciolatka jest zaplanowany, kolorowy, z dużą ilością szczegółów: palce u rąk, schody pod domem, dym z komina, kot na płocie, dziecko zaczyna rysować kąty proste i ostre.

  •  mgr Marta Rejniak