Dieta przyszłej mamy


Jedzenie w ciąży wpływa na zdrowie przyszłej mamy i rozwijającego się w jej brzuchu dziecka. Kobieta w ciąży wcale nie musi jeść za dwoje tylko dla dwojga. Dieta przyszłej mamy powinna być tak dobrana aby czuć się dobrze i zapewnić dziecku dobry start. Przedstawiamy najważniejsze zalecenia żywieniowe dla przyszłych mam.

  • Ważne jest, by w ciąży jeść lepiej, a nie więcej oraz mniej, a częściej oraz dbać o różnorodność posiłków.
  • Nadwaga źle wpływa na zdrowie zarówno mamy jak i dziecka, może powodować takie powikłania jak cukrzyca ciążowa, kłopoty z krążeniem czy nadciśnienie.
  • Niedowaga u mamy również jest groźna dla dziecka, ponieważ może zakłócić jego rozwój.
  • Zaleca się, aby w ciąży przytyć ok. 20% swojej normalnej wagi.
  • Ruch oraz zrównoważona dieta pomogą to osiągnąć.
  • Należy starannie dobierać potrawy oraz unikać pustych kalorii. Jeść 5 razy dziennie urozmaicone produkty i unikać tych wysoko przetworzonych. W pierwszym trymestrze ciąży przyszła mama powinna jeść tyle co zwykle, w drugim jej organizm potrzebuje dodatkowo 360 kcal., a w trzecim 475 kcal.
  • Domowe jedzenie jest najlepsze, dlatego warto nauczyć się przyrządzać kilka zdrowych potraw. Produkty do przygotowywania posiłków należy kupować w sprawdzonych miejscach ze zdrową żywnością.
  • W ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na białko, żelazo, wapń i kwas foliowy.
  • W zdrowej diecie ciężarnej kobiety nie powinno zabraknąć: pełnoziarnistego pieczywa, makaronu, brązowego ryżu – źródło wapnia, chudego mięsa, ryb, jaj, mleka i przetworów mlecznych, orzechów, roślin strączkowych – zawierają białko, żelazo i wapń, świeżych warzyw i owoców – źródło witamin, minerałów, błonnika i kwasu foliowego.
  • Przyszła mama powinna ograniczyć ilość spożywanego cukru, ponieważ jego nadmiar w diecie może być przyczyną cukrzycy, nadwagi, próchnicy oraz wysokiego poziomu cholesterolu. Ponadto jedzenie słodyczy powoduje także straty potrzebnych w ciąży witamin z grupy B, wapnia i żelaza – organizm zużywa je by strawić cukier.
  • Zbyt duża ilość soli zatrzymuje wodę w organizmie, co może powodować obrzęki. Całkowita rezygnacja z solenia nie jest jednak wskazana, ponieważ sól kuchenna podobnie jak ryby morskie dostarcza organizmowi jod, który chroni przed zaburzeniami w rozwoju umysłowym dziecka. Dzienna norma to nie więcej niż płaska łyżeczka we wszystkich zjedzonych produktach.
  • Zdrowe tłuszcze, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są bardzo ważne m. in. dla inteligencji dziecka. Znajdują się one nie tylko w tłustych rybach, ale także w oleju rzepakowym.
  • Warto pamiętać, że surowe ryby (również owoce morza), mięso oraz wędliny mogą być zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami, dlatego będąc w ciąży nie należy ich jeść.
  • Przyszła mama potrzebuje w ciągu doby ok. dwóch litrów płynów (organizm dziecka w 74-94% składa się z wody). Do picia wskazana jest woda, świeże soki z warzyw i owoców oraz herbatki ziołowe i owocowe. Należy unikać nadmiaru herbaty i kawy.
  • Ciężarna kobieta nie może pić alkoholu w żadnej ilości, nawet niewielkie dawki szkodzą dziecku!
  • mgr Marta Rejniak