Ciążowe dolegliwości


Przyszłe mamy skarżą się na różne ciążowe dolegliwości. Przedstawiamy te, które występują najczęściej oraz sposoby na to jak sobie z nimi radzić. Większość problemów można złagodzić dbając o odpowiednią dietę.

Nudności i wymioty

Na początku ciąży niektóre przyszłe mamy męczą nudności oraz wymioty. Są one związane z przemianami hormonalnymi zachodzącymi w organizmie kobiety. Nie są groźne dla przyszłej mamy ani dla dziecka, ale nieprzyjemne i męczące. Mijają najczęściej pod koniec pierwszego trymestru ciąży.

Jak temu zaradzić?

  • jedz często niewielkie, lekkostrawne posiłki, unikaj uczucia głodu – nadmiar kwasu solnego w pustym żołądku drażni śluzówkę i nasila nudności,
  • jedz pełnoziarniste pieczywo, chude mięso, kasze, brązowy ryż, jaja, ryby, produkty mleczne, warzywa i owoce, bakalie i nasiona,
  • pij dużo wody mineralnej (najlepiej średniozmineralizowanej) ale małymi porcjami,
  • ogranicz picie kawy i mocnej herbaty,
  • przed wstaniem z łóżka zjedz małą przekąskę: sucharka, herbatnika, wafla ryżowego, świeże i suszone owoce lub imbirowe ciasteczko oraz wypij sok z jabłek lub herbatkę imbirową,
  • dużo odpoczywaj i unikaj sytuacji które wzmagają nudności (np. podróż zatłoczonym autobusem) oraz drażniących zapachów,
  • miej zawsze przy sobie coś do przegryzienia, aby po nie sięgnąć, gdy tylko poczujesz nudności.

Badania wskazują na to że poranne nudności nie dokuczają tym ciężarnym kobietom, które mają odpowiedni poziom witamin, zwłaszcza B6.

Zaparcia i wzdęcia

Dokuczają wielu przyszłym mamom zazwyczaj w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Spowodowane są zmianami hormonalnymi (wyższy poziom progesteronu spowalnia trawienie), błędami dietetycznymi i siedzącym trybem życia.

Jak temu zaradzić?

  • jedz produkty bogate w błonnik (owoce, warzywa, kasze, pełnoziarniste pieczywo, płatki, makarony, suszone owoce) oraz jogurty naturalne i kefiry zawierające dobroczynne bakterie, unikaj natomiast produktów wzdymających (kapusty, fasoli, grochu, cebuli) i zapierających (białego ryżu, gotowanej marchewki, bananów, czekolady, kakao),
  • jedz powoli, małe posiłki o stałych porach,
  • pij ok. 1,5-2l. płynów w ciągu dnia, zrezygnuj z picia napojów gazowanych (w tym także gazowanej wody mineralnej),
  • dużo się ruszaj (jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań spaceruj, pływaj, rób ćwiczenia dla kobiet w ciąży), to pobudzi przemianę materii,
  • nie stosuj żadnych środków przeczyszczających na własną rękę, przy nasilonych dolegliwościach skonsultuj się ze swoim ginekologiem.

Obrzęki

Spowodowane są zatrzymywaniem wody w organizmie.

Jak temu zaradzić?

  • jedz surowe owoce (jabłka) i warzywa (seler, por, pietruszka),
  • unikaj smażonych potraw i soli,
  • dużo pij,
  • unikaj długotrwałego stania,
  • noś buty na niskim obcasie oraz bezuciskowe skarpetki i rajstopy,
  • odpoczywaj układając wyżej nogi.

Zgaga

Dolegliwość ta występuje najczęściej w drugiej połowie ciąży. Powoduje ją ucisk powiększającej się macicy na żołądek.

Jak temu zaradzić?

  • nie dopuszczaj ani do uczucia głodu ani do przejedzenia – jedz częściej mniejsze porcje posiłków,
  • gdy zgaga się pojawi zjedz trochę migdałów lub wypij szklankę ciepłego mleka,
  • unikaj ciężkostrawnych pokarmów – smażonych, mocno przyprawionych, solonych (wędlin, parówek, pasztetów) oraz napojów gazowanych, a także kawy i czekolady,
  • nie noś ubrań uciskających brzuch,
  • spróbuj się zrelaksować, ponieważ stres nasila dolegliwości.

Bezsenność

Kłopoty ze snem zazwyczaj pojawiają się pod koniec ciąży ze względu na duży brzuszek, wiercące się dziecko czy częstsze oddawanie moczu.

Jak temu zaradzić?

  • przed snem wywietrz pokój i idź na wieczorny spacer,
  • zjedz lekkostrawną kolację oraz wypij szklankę ciepłego mleka lub herbatki z melisy czy rumianku,
  • zasypiaj na lewym boku z poduszką między nogami.
  • mgr Marta Rejniak